Piano Poetry Pantelis Politics
music, literature, friends, resistance
Skip to content
  • Home
  • Music
    • Classical
    • Piano
    • Listening
    • Popular
  • Literature
    • General
    • Greek Literature
    • Greek Poetry
  • Friends
    • General
    • Collaboration
    • The Common
    • The Double
  • Resistance
    • Left
    • Autonomy
    • Revolution
    • Revolt
    • Disengagement
  • Greek
    • Greeks
    • The “Greeks”
  • Culture
    • General
    • The Arts
  • Philosophy
    • General
    • Melancholy
    • Attunement
  • About
← Schubert as a Byronic hero
“Η ελληνική ποιητική γενιά του 2000”: Mιά συνέντευξή μου στη ‘Βαβυλωνία’ →

The tragedy of revolution is that liberation conspires with terror.

Posted on May 19, 2018 by Vassilis Lambropoulos

A link to my scholarly project The Tragedy of Revolution:

“A tragic understanding admits that revolution is subject to counter-revolution, that liberation is risking oppression.”

Share this:

  • Twitter
  • Facebook

Like this:

Like Loading...

Related

This entry was posted in Melancholy, Philosophy, Revolution. Bookmark the permalink.
← Schubert as a Byronic hero
“Η ελληνική ποιητική γενιά του 2000”: Mιά συνέντευξή μου στη ‘Βαβυλωνία’ →
  • Search

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

  • Follow Piano Poetry Pantelis Politics on WordPress.com
  • Parallel site of the scholarly project The Tragedy of Revolution: https://tragedy-of-revolution.complit.lsa.umich.edu/

  • History

    • July 2022 (1)
    • June 2022 (2)
    • May 2022 (4)
    • April 2022 (2)
    • March 2022 (4)
    • February 2022 (3)
    • January 2022 (3)
    • December 2021 (3)
    • November 2021 (5)
    • October 2021 (4)
    • September 2021 (4)
    • August 2021 (2)
    • June 2021 (2)
    • May 2021 (2)
    • April 2021 (2)
    • March 2021 (2)
    • February 2021 (2)
    • January 2021 (3)
    • December 2020 (4)
    • November 2020 (3)
    • October 2020 (3)
    • September 2020 (3)
    • August 2020 (1)
    • July 2020 (3)
    • May 2020 (4)
    • April 2020 (4)
    • March 2020 (2)
    • February 2020 (4)
    • January 2020 (3)
    • December 2019 (2)
    • November 2019 (3)
    • October 2019 (5)
    • September 2019 (5)
    • August 2019 (3)
    • July 2019 (2)
    • June 2019 (4)
    • May 2019 (4)
    • April 2019 (4)
    • March 2019 (4)
    • February 2019 (5)
    • January 2019 (4)
    • December 2018 (8)
    • November 2018 (5)
    • September 2018 (3)
    • August 2018 (4)
    • July 2018 (1)
    • June 2018 (1)
    • May 2018 (4)
    • April 2018 (6)
    • March 2018 (2)
    • February 2018 (3)
    • January 2018 (4)
    • December 2017 (4)
    • November 2017 (4)
    • October 2017 (1)
    • September 2017 (3)
    • August 2017 (5)
    • July 2017 (4)
    • June 2017 (5)
    • May 2017 (2)
    • April 2017 (3)
    • March 2017 (2)
    • February 2017 (2)
    • January 2017 (3)
    • December 2016 (5)
    • November 2016 (4)
    • October 2016 (5)
    • September 2016 (4)
    • August 2016 (5)
    • July 2016 (4)
    • June 2016 (7)
    • May 2016 (1)
    • April 2016 (4)
    • March 2016 (4)
    • February 2016 (7)
    • January 2016 (5)
    • December 2015 (6)
    • November 2015 (4)
    • October 2015 (4)
    • September 2015 (3)
    • August 2015 (7)
    • July 2015 (4)
    • June 2015 (5)
    • May 2015 (15)
    • April 2015 (6)
    • March 2015 (7)
    • February 2015 (8)
    • January 2015 (5)
    • December 2014 (12)
  • Recent Posts

    • Στον αστερισμό της αριστερής μελαγχολίας: 11. “Τα αρνητικά χαρακτηριστικά της ποίησης της αριστερής μελαγχολίας”
    • Classical reception and consumption
    • Στον αστερισμό της αριστερής μελαγχολίας: 10. “Ποίηση και στοχαστικός λόγος”
    • “Ποιός αποφασίζει τι είναι ‘ποίηση’ και τι ‘γενιά'”;
    • What is canonical about classical music?
    • The work of piano left hand
    • “Τhe colonizing and racializing archaeological work of Hebraism & Hellenism”
    • Στον αστερισμό της αριστερής μελαγχολίας: 9. “Ποίηση και λογοτεχνικοί θεσμοί”
    • Στον αστερισμό της αριστερής μελαγχολίας: 8. “Η ελληνική ποίηση από τη σκοπιά του Παγκόσμιου Νότου”
    • Πώς η Νεοελληνική Φιλολογία αντιμετώπισε μια θεωρητική διατριβή ως απειλή
    • The friend of Schubert’s winter traveler
    • Rethinking operatic drama
    • Στον αστερισμό της αριστερής μελαγχολίας: 7. “Το ελληνικό συνθετικό ποίημα-καντάτα του 21ου αιώνα”
    • Artists on the operatic stage
    • Why we no longer engage with popular music
    • Στον αστερισμό της αριστερής μελαγχολίας: 6. “Η αδιαφορία των ποιητών του 21ου αιώνα για την Επανάσταση του 1821”
    • Τurning points in the career of classical composers
    • The pleasures of cataloguing in the list songs of Cole Porter and Stephen Sondheim
    • “Aκούγοντας τα μελαγχολικά εμβατήρια του Γκούσταβ Μάλερ”
    • Στον αστερισμό της αριστερής μελαγχολίας: 5. “Γιατί η ποιητική περφόρμανς δεν παράγει κριτικά κείμενα;”
    • “Ελληνική ποίηση και μελαγχολική πολιτική τον 21ο αιώνα”
    • Στον αστερισμό της αριστερής μελαγχολίας: 4. “Η αυταπάτη του αυτόνομου ποιητικού έργου” 
    • “Hellenism, Philhellenism and classical reception: commemorating the 1821 Revolution”
    • Για μια εναλλακτική προσέγγιση της Επανάστασης του 1821
    • “Hellas in the Postwar International Order:  French Selling Hellenism to the Greeks”
    • “A Conversation on the Bicentennial Celebrations of the Greek Revolution of 1821”
    • Στον αστερισμό της αριστερής μελαγχολίας:  3. Η ποιητική αντίσταση στην ένταξη”
    • “Πώς γίνονται οι Έλληνες «εμείς»;”
    • “O εθνικός ποιητής Γιώργος Σεφέρης ανάμεσα στην Οθωμανική αυτοκρατορία και το Ελληνικό κράτος”
    • “Ελληνισμός και Εβραϊσμός στην Αθήνα και τη Βιέννη”
    • Στον αστερισμό της αριστερής μελαγχολίας: 2. Πώς μπορεί μια λογοτεχνία να έχει διεθνή απήχηση;
    • “Για τη μελέτη της Γενιάς του ’70 στη λογοτεχνική αγορά”
    • Πώς γίνονται οι ‘Ελληνες “εμείς”;
    • Celebrating an immigrant life
    • Στον αστερισμό της αριστερής μελαγχολίας: 1. Ο ριζοσπαστικός στοχασμός σε ανελεύθερους καιρούς
    • Piano music at sunset/Im Abendrot
    • Αριστερή πολιτική και μελαγχολική ποίηση τον 21ο αιώνα*
    • The colonial work of the Hellenic ideal
    • Taking favorite solo sections out of their piano concertos
    • Political reflections on Schiller’s The Robbers
    • Listening to Schumann’s piano in May
    • The contours of tragedy
    • On lateness in listening: From late style to late mood
    • “Ελευθερία ανάπηρη”
    • The chains of liberty
    • Heightening the contradictions of radical autonomy
    • Listening to classical cover versions
    • All the world’s a studio
    • Για την ποιητική και την ποίηση της Ελένης Βακαλό
    • Panel on “Tragic Conditions” at the 2021 MLA Convention
    • Φιλία και ετεροτοπία μιάς μεταπολεμικής περιθωριακής παρέας
    • Listening to a friend (2)
    • Έλληνες ποιητές “εξεγείρονται” στο Μίσιγκαν
    • Rhythmic listening
    • Elements of the modern tragedy of sovereignty as activated in Schiller’s “The Robbers” (1781)
    • The prospects of a melancholic Left in a Democratic administration
    • Ύψη της πτήσης στην ποίηση του Γιάννη Στίγκα
    • Sustained listening
    • Εξέγερση: Η ρήξη με την παράδοση και η σύγκρουση με την εξουσία
    • The pianist’s “divine madness”
    • Workshop on Translation and Classical Reception
    • Trivia games at the Times Literary Supplement
    • Piano recitals (2)
    • Piano recitals (1)
    • The Wandering Musician
    • Heine & Schubert’s “Der Doppelgänger”
    • The protesters’ raised hands
    • Antonio Negri’s catechism of the revolutionary militant
    • “Ο Μάρκος Μέσκος στον Μέλανα Δρυμό της ποιητικής”
    • “Looking for the perfect beat”: Great pop songs since the 1950s
    • The pride of friends
    • The time of friends
    • Learning from the listening skills of composers
    • “The price of the revolution”
    • Sheltered listening (Beethoven’s “Archduke Trio” under quarantine)
    • Friends making Music together (3)
    • Betraying the revolution
    • “Πώς θα εξελιχθεί η ποιητική γενιά του 2000;”
    • “What is Transnational about Greek American Culture?”
    • Music at the threshold
    • The antinomy of autonomy
    • “Memory of a revolution”
    • Making music as rhythming the refrain and becoming-bird
    • Μαθήματα Μπρεχτ από τις ιστορίες της Φωτεινής Τσαλίκογλου
    • The future of friendship
    • Ένας κύκλος 12 δοκιμίων για την ποίηση της δεκαετίας του 2010
    • “Παίζουμε ένα ποίημα;”/12: Γιάννης Δούκας: “τετελεσμένοι μέλλοντες” (η ρήξη)
    • What makes us comrades?
    • Η Φωτεινή Τσαλίκογλου κι εγώ ακούμε τη λύπη στον Σούμπερτ
    • “Παίζουμε ένα ποίημα;”/11: Αλέκος Λούντζης: “Εξάγγελος” (η τραγική γνώση)
    • Listening ahead
    • Spiral motion in time and space
    • On not Reading Music (3)
    • On not Reading Music (2)
    • “Παίζουμε ένα ποίημα;”/10: Μαρουσώ Αθανασίου: “Ασύχαστο” (η μνήμη)
    • Exiting Greece
    • Daniel Herwitz: “Politics and the Art of Rumination in William Kentridge”
    • “Παίζουμε ένα ποίημα;”/9: Θάνος Γώγος: Ντακάρ VI (μετά την ήττα)
    • On not Reading Music (1)
    • Interpretive and attentive reading as modern spiritual exercises in self-rule
    • On Jewish melancholy
    • “Η αριστερή αποποίηση της εξουσίας και της νομοτέλειας”
    • “Παίζουμε ένα ποίημα;”/8: Δημήτρης Λεοντζάκος: Aria #22 (μουσική και ποίηση)
    • “Μία συνάντηση με τον Βασίλη Λαμπρόπουλο: Θέατρο, Τραγωδία, Επανάσταση” (audio)
    • “Παίζουμε ένα ποίημα;”/7: Παυλίνα Μάρβιν: «Πρόλαβες να διαβάσεις τον Ρίλκε;» (o νέος ποιητής)
    • Brecht’s Tragic Measures (3)
    • Brecht’s Tragic Measures (2)
    • Brecht’s Tragic Measures (1)
    • “Παίζουμε ένα ποίημα;”/6: Χαρίλαος Νικολαΐδης: “ελευθερία του συνέρχεσθαι” (η στάση/συνάθροιση)
    • H εικονομαχική χειραγώγηση της πεζογραφίας
    • H φιλία ως μελέτη βίου
    • The presence of the friend
    • “Παίζουμε ένα ποίημα;”/5: Βάγια Κάλφα: «Δεν είμαι χρήσιμη στο έθνος μου» (έθνος και φύλο)
    • Listening to music as a skill
    • Mahler’s melancholic marches
    • “Παίζουμε ένα ποίημα;”/4: Μάριος Χατζηπροκοπίου: “Των γυναικών του Κωνσταντή” (πουστιά και ποίηση)
    • “The Agonism between Democracy and Sovereignty as the Form of the Political”
    • The decline of intellectual debates
    • Werther’s lyric performance of a bardic self
    • Heroic civic friendship
    • “Παίζουμε ένα ποίημα;”/3: Ζ. Δ. Αϊναλής: «Ένα ποίημα για τη νύχτα» (o σύντροφος ποιητής)
    • Kant’s ethics of autonomous obedience
    • On not talking to a close friend (4)
    • The total moment of the perfect melody
    • “Παίζουμε ένα ποίημα;”/2: Κατερίνα Ζησάκη: “Αγώνας” (η αριστερή μελαγχολία)
    • Regimes of rule
    • Listening to a mazurka by Chopin
    • “Η πολιτική της φόρμας, του φύλου, της φυγής και της φλόγας”: Πρωτοεμφανιζόμενοι ποιητές (2011-2017)
    • “Παίζουμε ένα ποίημα;”/1: Ένο Αγκόλλι: “Θερμοπύλες” (η ποιητική παράδοση)
    • Four years of blogging on a collaborative friendship
    • Daniel Herwitz: “Avant-Garde Legacies: Identity Politics in a Consumerist World”
    • The 1916 Event “Cabaret Voltaire” in Zürich (Travels in revolutionary Mitteleuropa, from the Rhine to the Danube/10-end)
    • The 1912 Friends as “Hermits” in Vienna (Travels in revolutionary Mitteleuropa, from the Rhine to the Danube/9)
    • The 1910 Rebels’ “Hell” in Paris (Travels in revolutionary Mitteleuropa, from the Rhine to the Danube/8)
    • The 1849 Dresden Uprising (Travels in revolutionary Mitteleuropa, from the Rhine to the Danube/7)
    • The 1848 Prague Uprising (Travels in revolutionary Mitteleuropa, from the Rhine to the Danube/6)
    • The 1848 “Hecker Uprising” in Konstanz (Travels in revolutionary Mitteleuropa, from the Rhine to the Danube/5)
    • The 1567 “Dutch Revolt” in Brussels (Travels in revolutionary Mitteleuropa, from the Rhine to the Danube/4)
    • The 1415 “Western Schism” in Konstanz (Travels in revolutionary Mitteleuropa, from the Rhine to the Danube/3)
    • The 1819 Dresden Conspiracy (Travels in revolutionary Mitteleuropa, from the Rhine to the Danube/2)
    • A disturbance of memory in Weimar (Travels in revolutionary Mitteleuropa, from the Rhine to the Danube/1)
    • An elegy for the Jewish cultivation of Hellenic self
    • Autumn songs
    • Networks of civic friendship
    • “Modernist Theory & Theater between the Tragic & the Melancholic”
    • The listening self
    • “Greek Democracy in Crisis or Stasis”
    • Recent popular songs referencing classical music
    • Are there any Greeks in this publication? (3)
    • Goethe’s Mignon sings to Wilhelm Meister
Piano Poetry Pantelis Politics
Create a free website or blog at WordPress.com.
Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Cookie Policy
  • Follow Following
    • Piano Poetry Pantelis Politics
    • Join 193 other followers
    • Already have a WordPress.com account? Log in now.
    • Piano Poetry Pantelis Politics
    • Customize
    • Follow Following
    • Sign up
    • Log in
    • Copy shortlink
    • Report this content
    • View post in Reader
    • Manage subscriptions
    • Collapse this bar
%d bloggers like this: